امروزه در اقتصاد جهانی، تجارت الکترونیک به جزئی حیاتی از استراتژی کسب و کار و کاتالیزوری قوی برای توسعه اقتصادی تبدیل شده است. گسترش مداوم تجارت الکترونیک می تواند از طریق افزایش رقابت، صرفه جویی در هزینه و تغییر رفتار قیمت گذاری به کاهش تورم منجر شود. از استارتآپها گرفته تا کسب و کارهای کوچک و بزرگ، شرکتهای زیادی هستند که از فروشگاه آنلاین بهره میبرند، جایی که میتوانند محصولات و یا خدمات خود را بفروشند.
ممکن است از خود بپرسید که چرا تجارت الکترونیک در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است؟در این مقاله ۱۳ مزیت داشتن فروشگاه آنلاین را بررسی خواهیم کرد.
1) تجارت الکترونیک به شما کمک می کند تا هزینه های خود را کاهش دهید.
برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی لازم نیست همه محصولات خود را در یک فضای فیزیکی ارائه کنید. در واقع، شرکتهایی که به صورت آنلاین فعالیت میکنند، خدمات و محصولات خود را در یک فروشگاه آنلاین عرضه می کنند و هیچگونه فروشگاه آنالوگ یا فیزیکی ندارند. این نه تنها به معنای صرفه جویی و عدم نیاز به اجاره یا خرید محل است، بلکه شامل عدم پرداخت هزینه بابت برق، آب و حقوق ،اینترنت و غیره نیز می شود. اینگونه شما میتوانید هزینه های خود را کاهش دهید.
۲)تجارت الکترونیک به کسب و کارها کمک می کند تا ملی یا جهانی شوند
تجارت الکترونیک به شما این امکان را می دهد که محصولات خود را در هر نقطه از کشور و حتی جهان در معرض فروش قرار دهید و مشتریان نیازی به مراجعه به جایی که شما هستید برای دیدن محصولات شما نخواهند داشت. اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید، تنها به منطقه جغرافیایی که در آن خدمات ارائه میدهید محدود می شوید، اما داشتن یک فروشگاه اینترنتی به شما این فرصت را می دهد که دسترسی خود را افزایش دهید و محصولات و خدمات خود را بدون توجه به مسافت و زمان به مشتریان در سراسر کشور ارائه کنید. بنابراین، اگر می خواهید تجارت خود را توسعه دهید، ایده خوبی است که به ایجاد فروشگاه آنلاین خود فکر کنید.
۳) تجارت الکترونیک را می توان با هزینه های سربار کمتر و ریسک کمتر انجام داد
راه اندازی فروشگاه آنلاین هزینه های کمتری در مقایسه با خرده فروشان فروشگاه های فیزیکی دارد. صاحب کسب و کار آنلاین مجبور نیست هزینه های بالای اجاره مغازه، استخدام فروشنده برای جلب مشتری، قبوض آب و برق، اقدامات امنیتی و غیره را در نظر بگیرد. با وجود قیمتهای رقابتی، داشتن یک فروشگاه اینترنتی به شما این امکان را می دهد که با ریسک کمتر از سودآوری بیشتری برخوردار شوید.
۴) تجارت الکترونیک می تواند برند شما را بزرگتر و کسب و کار شما را گسترده تر کند
داشتن یک فروشگاه آنلاین می تواند جهت گسترش دامنه محصولات/خدمات شما ،دریافت سفارشات بیشتر و متنوع کردن روش های فروش استفاده شود. این راه ایده آلی است که برند خود را از یک فروشگاه سنتی به برندی مبتکر و محبوب تبدیل کنید.
با تجارت الکترونیک، نیازی به داشتن بیش از یک شعبه نیست، فقط یک فروشگاه آنلاین منحصر به فرد به شما این امکان را می دهد تا بدون نگرانی در مورد جابجایی مکان، به طور کامل به مشتریان دسترسی پیدا کنید و فروشگاه خود را از خانه مدیریت کنید.
۵) تجارت الکترونیک فرصت های بازاریابی بهتری را ارائه می دهد
سایت تجارت الکترونیک شما بهترین ابزار بازاریابی است که تا به حال داشته اید. اینترنت میتواند از طریق ابزارهای آنلاین مانند شبکه های اجتماعی، سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک به شما کمک کند تا مخاطبین و مشتریان بسیار مفیدی بدست آورید.
به عنوان مثال، با SEO خوب، فروشگاه آنلاین شما در نتایج برتر موتورهای جستوجو ظاهر می شود. همچنین، شبکههای اجتماعی بستری را برای شما فراهم میکنند تا از طریق بررسی و رتبهبندی با مشتریان خود درگیر شوید و اعتماد ایجاد کنید، و همچنین با پستهای منظم در مورد محصولات و پیشنهادات خود، آنها را در جریان قرار دهید.
۶) فروشگاه آنلاین شما شبانه روزی باز خواهد ماند
یکی از ویژگیهای فروشگاه آنلاین که خرده فروشان تجارت الکترونیک می توانند از آن لذت ببرند این است که زمان بندی فروشگاه ها شبانه روزی است. فروشگاه های تجارت الکترونیک در مقایسه با فروشگاه های معمولی ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته باز هستند. به این ترتیب، شما می توانید با افزایش تعداد سفارشات، فروش خود را افزایش دهید. این موضوع برای مشتریان نیز مهم است، زیرا آنها می توانند محصولات و خدمات شما را هر زمان که بخواهند خریداری کنند، مهم نیست که نیمه شب باشد یا صبح زود.
۷) فروشگاه آنلاین آسان تر و راحت تر است
زندگی مردم شلوغ است؛ رسیدن به یک فروشگاه فیزیکی به معنای صرف زمان و تلاش زیادی است. بنابراین، راهاندازی یک فروشگاه آنلاین به این معنی است که میتوانید در زندگی پرمشغلهی مشتری خود جای بگیرید و محصولاتی را که آنها میخواهند در هر زمانی که میخواهند در دسترس شان قرار دهید. نکته لذت بخش در مورد تجارت الکترونیک، خرید گزینه هایی است که سریع، آسان، راحت و کاربرپسند با قابلیت انتقال وجه آنلاین هستند.
هریتیج هاوس که کت و شلوار پسرانه را به صورت آنلاین می فروشد، می گوید: «در خرید آنلاین، کالای شما همیشه با یک کلیک فاصله دارد، برخلاف خرید فیزیکی که ممکن است مجبور شوید هفته ها یا ماه ها منتظر بمانید تا کالایی که سفارش داده اید در دسترس باشد.
به لطف راحتی تجارت الکترونیک مصرفکنندگان میتوانند با جستجوی محصولات مورد نظر خود و خرید آنلاین، در زمان، تلاش و هزینههای زیادی صرفهجویی کنند.
۸) تجزیه و تحلیل رفتار و تجربه خرید مشتریان
یکی از مزایای داشتن فروشگاه آنلاین، این است که میتوانید بدانید (و نظارت کنید) مصرف کننده شما چه می کند. این در یک فروشگاه فیزیکی بسیار ناراحت کننده و ناخوشایند خواهد بود. تصور کنید مشتری وارد فروشگاه شما شده و شما دائما او را تعقیب می کنید و تمام رفتار او را زیر نظر گرفته اید. ولی در فروشگاه آنلاین بدون اینکه مشتری بداند شما تمام اطلاعات لازم را از رفتار و تجربه او بدست خواهید آورد، که اطلاعات بسیار گرانبهایی برای شما خواهد بود.
به عنوان مثال، تجارت الکترونیک به شما این امکان را می دهد که بدانید مشتری در چه مرحله ای از فرآیند، خرید را نیمه کاره رها کرده یا با چه محدوده سنی و یا در چه ساعاتی و از چه موقعیت های جغرافیایی خرید کرده. علاوه بر این، به شما کمک میکند تا فروشگاه خود را برای موقعیت دیگری بهبود ببخشید: برای مثال کوتاه کردن مراحل تکمیل سفارش یا ارائه محصولات خریدار با ویژگی های مشابه.
۹) تصویر کسب و کار خود را بهبود بخشید
شکی نیست که یکی از مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی، بهبود وجهه شرکت شما است. ارائه یک پلتفرم فروش آنلاین خوب برای کاربران به شرکت شما ظاهری عالی و موجه و قابل اعتماد می بخشد. نه تنها ثابت خواهد شد که به روز هستید، بلکه نشان می دهد به تسهیل خرید مصرف کننده نیز علاقه نشان می دهید. به عنوان مثال، از سفر مشتری به محل فیزیکی فروش جلوگیری می کنید و به مشتری امکان می دهید قیمت ها را از خانه مقایسه کند. علاوه بر این، به لطف نظرسنجی و رتبه بندی و بازخوردی که از مشتریان خود دریافت می کنید، حتی می توانید محصولات خود را بهبود ببخشید که مشتریان ارزش مثبتی برای آن قائل هستند.
۱۰) به راحتی بازخورد محصولات را دریافت کنید
آیا همیشه می خواهید بدانید که مصرف کنندگان در مورد آنچه می فروشید چه فکر می کنند تا آن را بیشتر ارائه دهید یا آن را بهبود بخشید؟ خوب، فروشگاه آنلاین به شما این امکان را می دهد که بازخورد را دریافت کنید تا بتوانید بهبودهایی را در کسب و کار خود اعمال کنید. از طریق رتبه بندی، ستاره ها، و یا با امکان گذاشتن نظر.
علاوه بر این، مشتری پس از خرید احساس خواهد کرد که شنیده می شود. هیچ راه بهتری برای تشکر از اعتماد شما در خرید محصولات شرکت وجود ندارد. علاوه بر این، اگر محصول/خدمات باکیفیت را ارائه میدهید، هیچ نگرانی در مورد آن نخواهید داشت. فعال کردن یک کانال مستقیم که در آن دیگران ببینند از یک دارایی چه انتظاراتی میتوانند داشته باشند، یک اعتماد عمومی عالی در کسب و کار شما است.
۱۱) حداکثر امنیت در معاملات
امروزه، کار بر روی اینترنت تقریباً ایمن تر و قابل اعتمادتر از انجام آن در یک فروشگاه فیزیکی است. مشتری میتواند از خانه خود، بدون اینکه کسی از شماره مخفی یا کارت اعتباری آنها جاسوسی کند، خرید کند. البته وب سایت تجارت الکترونیک باید دارای گواهینامه SSL باشد. این گواهی نه تنها امکان مرور ایمن در وب را فراهم می کند بلکه، داده ها را رمزگذاری می کند، به گونه ای که وارد کردن کلیدها و رمزهای عبور کاملاً ایمن است. این نه تنها برای حساب تجاری مشتری ضروری است، بلکه برای استفاده از دادههای حساستر مانند اطلاعات کارت اعتباری لازم است.
شایان ذکر است که ۳۳ درصد از کارشناسان امنیت تجارت الکترونیک، پرداخت های موبایلی و اپلیکیشن های موبایل را به عنوان مهمترین سرمایه گذاری در سال ۲۰۱۹ شناسایی کردند.
با تغییر در فناوری، رفتارهای کاربر و الگوهای خرید، فروشندگان باید راه حل هایی ارائه دهند که اطمینان و ایمنی فرآیندهای خرید را تضمین کند.
۱۲)آماده برای تجارت آینده
این یکی دیگر از جزئیات مهم تفکر بلندمدت در مورد کسب و کار شما است. الگوهای جستجو و هزینه های مصرف کننده، پیشرفت فناوری و آخرین آمار تخمین می زنند که تا سال ۲۰۴۰، ۹۵ درصد از خریدها از طریق اینترنت انجام می شود. بنابراین، ما فقط در مورد روند فعلی صحبت نمی کنیم، بلکه در مورد چگونگی روابط تجاری آینده صحبت می کنیم. و همانطور که اگر در اینترنت نیستید وجود ندارید، اگر کسب و کار شما در اینترنت فروش نداشته باشد، فروش آن به شکل گسترده ای محدود می شود.
۱۳) افزایش فروش
همه چیزهایی که در بالا به آنها اشاره شد بر یک چیز متمرکز است: افزایش فروش . در نهایت، کسب و کار شما بر این استوار است که بتوانید بیشتر بفروشید، و بنابراین هدف این است.
تمام نکات قبلی به این امر منجر میگردد که سیزدهمین و آخرین مزیت فروشگاه آنلاین است: خرید محصولات شما افزایش می یابد. دستیابی به مشتریان بیشتر، بهبود محصولات خود به لطف نظرات، یا در دسترس بودن ۲۴ ساعته بدون شک به همه این موارد کمک می کند.
سخن پایانی
به طور کلی، شروع یک تجارت الکترونیک معمولاً بسیار آسان، کم هزینه و کم خطر است. تا زمانی که محصولات/خدمات خود را هوشمندانه انتخاب کنید، یک طرح تجاری مناسب داشته باشید و شریک مناسبی را برای کمک به ایجاد فروشگاه خود انتخاب کنید، پتانسیل زیادی برای درآمد و بازگشت سرمایه بالا در دراز مدت وجود دارد.
Comments (4)
بسیار عالی
سلام و ارادت. ممنونم از لطفتون. خلاصه و مفید جمع بندی مناسبی برای کسب و کار آنلاین ارائه دادین.
امیدوارم در فرصت مناسب بیشتر بر روی موفقیت در رقابت آنلاین هم مطالبی رو بفرمایید.
ممنون از شما خیلی خوب بود
با سلام خیلی جامع و کامل بود فقط لطفا زبان برنامه نویسی که سایت هاتون رو طراحی میکنین، اطلاع رسانی کنین؟
ممنون