۳ : آموزش پایتون ماژول ها و فانکشن ها

آموزش پایتون ماژول ها و فانکشن ها

۳ : آموزش پایتون ماژول ها و فانکشن ها

 قسمت ۳ : آموزش پایتون ماژول ها و فانکشن ها

پیشگفتار

در این قسمت از آموزش پایتون ماژول ها و فانکشن ها رو یاد می گیریم .یه ماژول در پایتون در واقع یک فایله که شامل تعدای توابع و دستورات از پیش تعریف شده است که ما در برنامه ها مون از اونها استفاده کنیم ، ما در قسمت قبلی با ماژول screen  و turtle آشنا شدیم. لیست ماژول های استاندارد پایتون در اینجا میتونید پیدا کنید .

 

ماژول  ها modules  :

 

با دستور import  میتونیم به ماژول مورد نظر به پروژه خودمون اضافه کنیم و از اماناتش استفاده کنیم، و برای اینکه فقط به قسمتی از محتویات یک ماژول دسترسی داشته باشیم از نقطه استفاده میکنیم و اسم زیر مجموعه ماژول جلوش مینویسیم در قسمت قبل هم اینکارو کردیم. مثال :

turtle.Turtle

چند تا ماژول دیگه هست که ممکنه برای شرو به دردمون بخوره که باهم یه بررسی میکنیم

ماژول  :math  این ماژول اعمال ریاضی رو برامون فراهم میکنه و برای اینکه تمام فانکشن هاشو ببینیم میتونیم بریم توی سایت داکیومنت پایتون و لیست کامل امکاناتشو ببینیم.

import math

print(math.pi)

print(mathy.e)

print(math.sqrt(5))

ماژول random : این ماژول هم خیلی بدرد بخوره و برای ما با متدهای مختلف عدد تصادفی تولید میکنه

import random

mynum=random.random()#a float number between  ۰-۱

print(mynum)

mynum=random.randrange(10,99)#a integer  number between  ۱۰-۹۸

print(mynum)

فانکشن ها functions  :

در پایتون فانکشن یه تعدادی دستور برنامه نویسی هستن که با یک نام مشخص میشن و تب گذاری میشن و در واقع کمک میکنن برنامه ما مرتب بشه و به قسمت های کوچیک تقسیم بشه که بتونیم راحت به هدف نهاییمون برسیم برای تعریف فانکشن از قانون زیر عمل میکنیم :

def name(parameters):

statements

کلمه کلیدی Def بعد نامی که میخوایم بر اساس قوانین نامگذاری و بعد داخل پرانتز پارامترهای ورودی که میخوایم تابعمون بگیره و بعد علامت : و در خط های بعدی دستوراتمون مینویسیم و باید توجه داشته باشیم همه دستورات این تابع باید یک تب یا چهار تا اسپیس از خط اول تعریف فانکشن جلوتر باشند.

مثال :

import turtle

def drawSquare(t, sz):
    """Make turtle t draw a square of with side sz."""
    for i in range(4):
        t.forward(sz)
        t.left(90)


wn = turtle.Screen()# Set up the window and its attributes
wn.bgcolor("lightgreen")
alex = turtle.Turtle()# create alex
drawSquare(alex, 50)# Call the function to draw the square passing the actual turtle and the actual side size

wn.exitonclick()

docstrings یک توضیح که برای تابع مینویسیم که بعد ها هر موقع موس را روی اسم تابع ببریم به ما اون متن را نشون میده.

صدا کردن تابع : برای صدا کردن تابع کافیه که اسمش را بنویسیم و داخل پرانتز ورودی های لازم رو براش ارسال کنیم (که البته میتونه بدون ورودی باشه فقط حتما باید پرانتز خالی گذاشته بشه).

  • import turtle
    
    def drawSquare(t, sz):
        """Make turtle t draw a square of with side sz."""
        for i in range(4):
            t.forward(sz)
            t.left(90)
            
    wn = turtle.Screen()# Set up the window and its attributes
    wn.bgcolor("lightgreen")
    alex = turtle.Turtle()# create alex
    drawSquare(alex, 50)# Call the function to draw the square
    
    alex.penup()
    alex.goto(100,100)
    alex.pendown()
    
    drawSquare(alex,75)# Draw another square
    
    wn.exitonclick()<span id="mce_marker" data-mce-type="bookmark" data-mce-fragment="1">​</span>

    ما هر چند بار که بخوایم میتونیم تابعمون را صدا بزنیم و حتی اونو توی یک حلقه تکرار بزاریم تا بارها صدا زده بشه

import turtle

def drawMulticolorSquare(t, sz):
    """Make turtle t draw a multi-colour square of sz."""
    for i in ['red','purple','hotpink','blue']:
        t.color(i)
        t.forward(sz)
        t.left(90)
        
# Set up the window and its attributes
wn = turtle.Screen()
wn.bgcolor("lightgreen")
# create tess and set some attributes
tess = turtle.Turtle()
tess.pensize(3)
# size of the smallest square
size = 20

for i in range(15):
    drawMulticolorSquare(tess, size)
    # increase the size for next time
    size = size + 10
    # move tess along a little
    tess.forward(10)
    # and give her some extra turn
    tess.right(18)


wn.exitonclick()

مقادیر بازگشتی توابع (Functions that Return Values)

تا الان این توابعی که نوشتیم مقادیری را به عنوان ورودی میگرفتن و برای ما یه کاری رو انجام میدادند ولی خیلی وقتها لازمه که تابع محاسباتی رو انجام بده و نتیجه رو برای ما برگردونه مثل مثال زیر:

import math

print(math.pow(2, 3))

print(math.pow(7, 4))

در مثال بالا ما از ماژول math  را به برنامه لود کردیم و از تابع pow اون استفاده کردیم که دو تا عدد به عنوان ورودی دریافت میکنه و یک عدد به عنوان نتیجه خروجی برای ما میفرسته که ما اینجا پرینتش کردیم.

  • به این توابع میگن توابع ثمردار fruitful functions

برای اینکه تابع با مقدار برگشتی بنویسیم باید درون تابعمون از دستور return استفاده کنیم و جلوش مقداری که میخوایم برگردونیم رو بنویسیم برای مثال :

def square(x):
    y = x * x
    return y

toSquare = 10
result = square(toSquare)
print("The result of", toSquare, "squared is", result)


#ما میتونیم یک خط کد بنویسیم و نتیجه اون کد برگردونده خواهد شد

def addEm(x, y, z):
    return x + y + z

خاتمه

خب بچه ها به آخر این قسمت رسیدیم امیدوارم که این آموزش هم بدردتون خورده باشه ، برای تهیه این آموزش کلی وقت صرف شده پس لطفا با شیر کردن و لایک و کامنتاتون حمایت کنید و مواظب خودتون باشین تا بعد خداحافظ .

 

قسمت ۱ آموزش پایتون به زبان ساده 

قسمت ۲ آموزش پایتون به زبان ساده 

Share this post

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *